De moderns, tertúlies i canapès



La xarxa ens brinda excel·lents oportunitats per ampliar el patrimoni cultural als qui, com jo, caminem per la vida amb una cultura general d'aquestes que no desentonen per exemple, en aquests narcisistes conclaves socials freqüentats pels moderns professionals del canapè. Aquestes trobades en els quals amb una mà aguantes la fritanga i amb l'altra acompanyes gestualment a Bauman o, en intel·lectual posat , demostres parar esment  a l'última i estulta  teoria sobre "l'evolució del confederalisme asimètric d’arrel sobiranista sustentat en una bipolaritat d'acció ben planificada”. No diguem ja les oportunitats que brinda als oportunistes de wikipedia, per cert, als quals se'ls fa olor a la llegua. En fi...

Com a pare de dues meravelloses nenes i atès que a un ja comencen a esgotar-se-li les ja de per si limitades idees, em vaig submergir dissabte passat, dia internacional del gara-gara a la dona , en la cerca d'un referent per impressionar-les amb un brillant discurs suposadament pedagògic. Vaig desistir de l'àmbit polític convencional en tan sol 5 minuts. Com es poden reduir retòricament tantes lluites desiguals a simples superficialitats i obvietats en tan poc espai de temps i lloc? En l'àmbit acadèmic vaig tenir més sort i em vaig topar amb un brillant assaig sobre misogínia i literatura escrit per un doctor de la Complutense de Madrid, Luis Martínez Victorio, professor de filologia anglesa. L'escrit em va desviar en part del meu objectiu inicial. Segons el citat doctor a Sartre li esgotaven certes actituds pseudo-intel·lectuals dels anomenats moderns . En aquest punt em vaig entretenir atès que sóc dels qui considera que, per desgràcia, aquest lideratge d'opinió torna a estar avui en dia a l'alça. Se'ls sol identificar per la seva prolixa participació en tertúlies renaixentistes , en qualsevol mitjà i franja horària, incloses les after hours, i per un certa aparença gafapastista. De vegades fins i tot  s'autodenominen com Spin doctors. Mare meva quina empanada!. Sempre m'he preguntat si els quedarà temps entre tertúlia i tertúlia per fer l'amor. Per Sartre els moderns, segons Martínez Victorio, s'ocuparien de mantenir intactes els abusos que patim per poder rebel·lar-se contra ells a la cerca d'una fàcil i suculenta audiència. Touché en la nafra de la indigència intel·lectual que ens assola. Jo també faig autocrítica tot i que per sort per a tothom jo no tinc audiència.

Acabo amb un exemple. Podriem arribar a  pensar que l'últim llibre del sempre interessant Joaquim Nadal , Testimoni de càrrec, Proa (2014) és en aquest sentit un llibre ‘modern’ ?. Es podria haver esperat d'ell una mica més que una simple recopilació de divertides anècdotes de la seva dilatada carrrera política , al punt morboses i excel·lentment redactades ? Tal vegada, però jo prefereixo quedar-me amb la valoració que em trasllueix la seva interessant i endogàmica lectura: en honesta actitud intel·lectual no pretén ser un llibre de formació política ni exactament de memòries. Ho diu un refrany molt català: amb les glòries s'obliden les memòries.




0 comentaris: